Beleidsplan 2024 Stichting Makaria gevestigd te Amsterdam
1. Algemene gegevens
De stichting is opgericht voor onbepaalde tijd op 11 november 1981. De stichting is statutair gevestigd te Amsterdam. De administratie van de stichting bevindt zich op het statutaire adres Beethovenstraat 112, 1077 JP Amsterdam. De financiële administratie bevindt zich op het adres van de penningmeester, Imkerweg 8, 1272 EB Huizen..
De stichting is ingeschreven in het handelsregister onder nummer 41081858. De stichting heeft RSlN-nummer 8052.14.653. De stichting is niet belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting en omzetbelasting. De stichting heeft geen personeel in dienst.
2. Doelstelling
De stichting heeft tot doel
a) het ondersteunen van organisaties, activiteiten en diensten die een bijdrage leveren aan de ontwikkeling, instandhouding en herdenking van de Joodse Gemeenschap en het Joods Cultureel erfgoed in de meest ruime zin van het woord;
b) het ondersteunen van wetenschappelijke en/of maatschappelijk nuttige organisaties, activiteiten en doelen die zich richten op, of zich bezig houden met, lichamelijke en psychische ziekten of met de behandeling van patiënten met die ziekten.
De stichting tracht dit doel te verwezenlijken door het doen van uitkeringen aan vorenbedoelde organisaties en/of personen, hetzij incidenteel hetzij projectmatig.
3. Vermogensfonds
De stichting is een zuiver vermogensfonds. Het vermogen is verkregen bij oprichting als doelvermogen. Het vermogen wordt belegd in effecten in eigen beheer en in portefeuille en rentedragend aangehouden bij de bank. De opbrengsten bestaande uit koersresultaten, dividenden, renten en teruggaven dividend- en bronbelasting worden naar het oordeel van het bestuur al dan niet projectmatig besteed overeenkomstig de doelstelling. Het bestuur doet hiervoor zelf voordrachten of ontvangt daartoe verzoeken van derden.
De stichting ontvangt geen giften, legaten of erfstellingen.
4. Tijdsduur
De stichting heeft tot doel de ondersteuningsbetalingen gedurende langere tijd te blijven doen. Het vermogens- en ondersteuningsbeleid is daarop gebaseerd.
5. Liquidatie
De stichting blijft na ontbinding voortbestaan voor zover dit tot vereffening van haar vermogen nodig is. Een eventueel batig saldo van de ontbonden stichting wordt besteed ten behoeve van een ANBI met een soortgelijke doelstelling.
6. ANBl
De stichting is op 1 januari 2008 erkend als Algemeen Nut Beogende Instelling. De kwalificatie is op 1 januari 2014 op eigen verzoek ingetrokken als gevolg van de publicatieverplichting. Per 1 januari 2019 heeft Stichting Makaria de ANBI status opnieuw verkregen.
7. Bestuur
De stichting bestaat uit een door het bestuur vast te stellen aantal van ten minste drie bestuursleden. Bestuurders worden benoemd door het bestuur. De benoeming geschiedt voor onbepaalde tijd. Een bestuurder defungeert bij zijn overlijden, aftreden, het verlies van het vrije beheer over zijn vermogen en zijn ontslag door de rechtbank.
Het bestuur ontvangt geen vergoeding voor de werkzaamheden.
Het bestuur kan besluiten tot het betalen van een niet bovenmatige kostenvergoeding.
Het bestuur wordt gevormd door:
Iedere bestuurder is alleen/zelfstandig (vertegenwoordigings)bevoegd.
Iedere bestuurder heeft één stem. De besluiten worden genomen bij algemene meerderheid.
Het bestuur vergadert ten minste 1 keer per halfjaar. Van de vergadering worden notulen gehouden. In de vergadering wordt de omvang en samenstelling van het aangehouden vermogen en voorgestelde de ondersteuningsbetalingen besproken en beslist.
8. Uitgaven
De stichting heeft geen andere kosten dan die van die bank ter zake van het betalingsverkeer en de effectenportefeuille en haar accountant voor het samenstellen van de jaarrekening.
9. Jaarrekening
Schuiteman Accountants & Adviseurs B.V. te Veenendaal stelt met ingang van het boekjaar 2016 de jaarrekening jaarlijks samen.
10. Beleidsplan
Het beleidsplan wordt jaarlijks gelijktijdig met het vaststellen van de jaarrekening her beoordeeld en zo nodig aangepast.
Het beleidsplan wordt op de website van de Stichting gepubliceerd.